انتهورا                             

   لب بر لب کوزه بردم از غایت آز تا زو پرسم واسطه عمر دراز         لب بر لب من نهاد و میگفت این راز ؛ می خور که بدین جهان نمآیی باز



Saturday, October 6, 2007
مقدمه :

مطالب این سایت با راهنمایی و کمک گرفتن از دوستی عزیز نوشته شده و هدف از تهیه و گردآوری این مطالب , آموزش ساخت شراب به روش سالم و آموزش فرهنگ صحیح نوشیدن مشروب به ایرانیان هست . به همین دلیل استفاده از مطالب و عکس های این سایت برای تمام عموم آزاد و حلاله و هیچ منع و ایراد و اشکال و شبهه شرعی درش نیست و تا دلتون میخواد کپی بردارین و به اسم خودتون و اسامی مختلف پخش کنین !!!
هدف , احیای یکی از باستانی ترین هنرهای فراموش شده ایرانیان یعنی شراب سازی به روش های باستانی و تلفیق بین روش های مدرن و سنتی به صورتی بسیار ساده و قابل استفاده برای تمام مردم بوده که با سعی و تلاش و آزمایشات مختلف , این روشها در اختیار شما قرارگرفته تا جلوی اشتباهات فاحش افرادی که در منازل اقدام به تهیه شراب به روشهایی اشتباه و نادرست و گاه مضر میکنن , گرفته بشه . هر کسی شاید بتونه شراب درست کنه ولی اون طعم اصلی و واقعی شراب رو هر کسی نمیتونه بدست بیاره و بقول معروف هم کاری یک فوت کوزه گری هم داره .
هنر شراب سازی هنری هست که قدمت اون به بیش از 7000 سال بر میگرده . هنری که ایرانیان بانی اون بودن و اولین ملتی بودن که شراب رو اختراع و به جهانیان معرفی کردن . دلیل ارائه این اطلاعات , نه ترویح شراب خواری و وادار کردن مردم و جوانان به مصرف مشروبات الکلی , بلکه بالا بردن فرهنگ مصرف مشروبات الکلی و همچنین تهیه این مشروبات بصورت خانگی و سالم و بالا بردن سطح استاندارد سلامت مردم هست و امید که هیچ برداشت تجاری ای از این مطالب صورت نگیره . تنها خواهشی از شما بعنوان خواننده این مطالب دارم اینه که از نظر انسانی و وجدانی هرگز و هرگز این اطلاعات رو در راه تجاری تهیه مشروبات الکلی بکار نبرید و فقط و فقط در وحله اول بالا بردن آگاهی خودتون و بعد برای مصرف شخصی خودتون استفاده کنین . کسی اگه مایل به نوشیدن شراب هست , اونو خودش تهیه کنه و خودش مصرف کنه و به قصد تجارت انجامش نده و یا دیگران رو تشویق به نوشیدن مشروبات الکلی نکنه و این هنر ارزشمند رو با سوداگری لکه دار و بد نام نکنه . درست کردن شراب توسط خود شما باعث میشه که هم پی به طعم واقعی شراب ببرین و هم از خطرات احتمالی سوداگران و قاچاقچیان مشروبات الکلی و مشروبات تقلبی در امان بمونین .
من بعد از مطالعات زیاد در سایتهای مختلف اینترنتی به این مساله بر خوردم که تمام آموزشهای ساخت شراب در مقدار بالا هست و در مقدار کم آموزش و روشی وجود نداره . از طرفی تمام آموزشها بسیار سطحی و گذرا بوده و بعضی با استفاده از روشهای شیمیایی و یا روشهایی غیر اصولی همراه هستن که علاقمندان در صورت تمایل به ساخت , با اشکالات جدی در تهیه اونها روبرو میشن . توضیحات اغلب گنگ و گذرا هستن و کسانیکه مایل به استفاده از این مطالب هستن , در عمل با مشکلات بزرگی روبرو میشن . بعد از تلاش زیاد و مشورت با دوستانی عزیز , مجموعه ای بسیار کامل رو تهیه کردم که در عین سادگی , بسیار کار آمده بوده و نتایج این تحقیقات و آزمایشات رو در اختیار شما قرار میدم . سعی کردم اولن برای جلوگیری از سوء استفاده های تجاری و دوم برای مصارف شخصی و خاص مثل مصارف دارویی , آموزش ها رو به مقدار کم و با ساده ترین امکانات و کمترین هزینه و به روش های مختلف به شما آموزش بدم مخصوصن روشهایی بسیار قدیمی که شاید این روشها دیگه چندان شناخته شده نیست و کمتر کسی اطلاعی از این روشها داره . شراب هایی با طعم های مختلف و با رنگهایی مختلف و با اثر گذاری های مختلف که هم تهیه اونها شما رو سرگرم میکنه و به شوق میاره و هم باعث رونق گرفتن این هنر و زنده شدنش در نزد ایرانیان میشه .
روش های زیادی در تهیه شراب وجود داره که به مرور آموزش میدم . خیلی ها مثل من اهل مشروب نیستن و فقط برای مراسم خاص و مخصوصن بعنوان داروی تقویتی و درمان بیماری ازش استفاده میکنن و مقدار زیاد اصلن مورد نیازشون نیست که تا قبل از این , امکان تهیه شراب در مقدار کم در منزل وجود نداشت . باشد این روش و روشهای دیگه تهیه شراب که جزو هنرهای فراموش شده ما ایرانیان هست , سینه به سینه به فرزندانمون منتقل بشه . شراب نوشیدنی باستانی تمام اقوام بشری بوده و هست و اگر بطور اصولی و صحیح استفاده بشه , نه تنها بد نیست که برای بدن بسیار مفیده و لازمه .
درست کردن شراب در مقدار کم یک کار تفریحی و جالب و ساده ست مثل درست کردن مربا یا ترشی که نه خسته کننده ست و نه پر خرج و در عین حال یک نوع همکاری و شناخت از طبیعت و محیط اطرافه. من در اینجا سعی کردم با ابتدایی ترین وسائل و مواد بدور از هر گونه مواد شیمیایی و یا وسائل پر خرج , با وسائلی که در هر خونه ای پیدا میشه و تهیه کردنشون بسیار ارزان و بی دردسره , این ماده رو درست کنم . تمام این روشها آزمایش شده و دقیق هستن . پس اگه شراب شما خوب نشد و یا سرکه شد , مقصر روشهای من نیستن و حتمن جایی از کارتون اشتباه بوده و نکاتی رو فراموش کردین و دوباره با رجوع به متون این سایت و یادداشت های خودتون در حین کار تهیه , روش ها رو مرور و اشکالات رو رفع کنین .

قبل از شروع به کار چند نکته رو باید تذکر بدم که بسیار مهم هستن :

اگه دفعه اولی هست که میخواهین شراب درست کنین , در ابتدا یک احتمال ضعیف توی ذهتون داشته باشین که شراب شما ممکنه سرکه بشه ولی اگر سرکه شد , که در صدش بسیار کمه , دلسرد و ناراحت نشین . چون شما مبتدی هستین و بار اولتون هست و به همین دلیل هیچ ایرادی نداره شکست بخورین و فقط بیاد داشته باشین هر شکست مقدمه ای برای یک پیروزیه . در ضمن شکست شما هم چندان مهم و سنگین نیست . چون مقدار کمه و ضرری از نظر مالی به شما نمیرسه و فقط تجربه شما بیشتر میشه . پس به خودتون اطمینان داشته باشین و دستورات رو مو به مو انجام بدین . به گفته های اطرافیان و قدیمی ها هم گوش ندین که شراب سرکه میشه و کار شما نیست و تخصص میخواد . با خوندن این مطالب شما متوجه میشین که درست کردن شراب از درست کردن شیرینی یا کیک هم ساده تره ولی با کمی دقت !! شما حتا 2% اگر هم سرکه برداشت کنین سرکه ای بسیار خوش طعم به دست میارین که میتونین در ترشی انداختن ازش استفاده کنین و بسیار طعم ترشی رو مطبوع میکنه و سرکه ای گران قیمت و با ارزش بالا با خاصیت و طبیعی و بسیار مفید به حساب میاد که با سرکه هایی که توی بازار میخرین زمین تا آسمون فرق داره و باید شانس بیارین تمامش رو خالی خالی نخورید . پس اصلن نگرانی به خودتون راه ندین و فقط تجربه اولتون رو با امید یاد گرفتن آغاز کنین . برای تهیه شراب به مواد و وسایلی خاص و ساده نیاز دارین اما اول از همه باید رعایت یکی از اصول اولیه دین اسلام رو بکنین و اون هم چیزی نیست جز نظافت که اگر نظافت رو در هر جزئی از مراحل شراب بکار نبرین احتمالن سرکه برداشت میکنین و دلیل اینکه رعایت نظافت در تهیه شراب اینقدر مهمه و روش تاکید میشه همینه ! همونطور که پیغمبر گفته : النظافة من الایمان . پس اگه آدم تمیزی نیستین و یا سهل انگار هستین و نمیتونین نظافت رو رعایت کنین کلن از درست کردن شراب منصرف بشین چون در اون صورت شما سرکه ساز خوبی هستین نه یک شراب ساز خوب .
برای تهیه شراب چندین روش مختلف وجود داره . مثلن شما از ساندیس انگور " با شرایط " میتونین شراب بسازین و یا با استفاده از انگور بی دونه میتونین شراب بسازین . با استفاده از آب انگور یا کنستانتره انگور ( انگور غلیط شده یا شیره انگور ) میتونین شراب بسازین و حتا با استفاده از انگورسفید یا سبز رنگ هم میتونین شراب بسازین . باید بدونین که از آب انواع و اقسام میوه ها و سبزیجات و تقریبن هر نوع نباتی میشه شراب ساخت ولی طعم و مزه هر کدوم خاص خودش میشه و بعضی طعم وحشتناک و بعضی عالی پیدا میکنن و منحصر به فرد . ولی متداول ترین و اصیل ترین نوع ساخت شراب , شراب انگوره که به شراب شیراز معروفه و اصیل ترین و معروف ترین شراب دنیاست و هنوز از نام شیراز در تهیه شراب در کشورهای مختلف جهان استفاده میشه .
شما میتونین مقدار زیادی انگور بخرین و انگورها رو مقداری رو شراب کنین و باقی رو بعد از تمیز کردن , شسته نشده و خوشه ای بسته بندی کنین و بذارین داخل فریزر . بعد از امتحان و اولین آزمایش , اگه جواب گرفتین , انگورهای فریزری رو در بیارین و شراب کنین که به مرور روشش رو آموزش میدم . توصیه به فریزری کردن انگور به این دلیل هست که شما برای اولین مرحله شرابتون باید حداقل یکماه صبر کنین تا نتیجه بگیرین و ممکنه فصل انگور شآنی تموم بشه . ولی کلن بدونین که شراب رو میشه در تمام فصول سال درست کرد و از هر انگور و میوه ای شراب گرفت ولی اصالت شراب شیراز رو نداره . مثلن شما از انگور سفید هم میتونین استفاده کنین , ولی شراب سفید یا طلایی بدست میاد چون تانین (Tanin) نداره . همونطور که میدونین پوست انگور قرمز مقدار زیادی تانین داره که باعث سرخ شدن شراب میشه و در بعضی اشخاص باعث گیجی و سر درد میکنه اما شراب سفید این خاصیت رو نداره و به همین دلیل بیشتر محبوب مهمانی ها و مجالس رسمی و مخصوصن خانم هاست .

Labels:




........................................................................................


شراب شیراز

 

مقدمه

لوازم مورد نیاز

روش تهیه شراب شیراز

سیفون کردن

بطری کردن


شراب های فانتزی

 

مقدمه

شراب نعناع

شراب بهار نارنج

شراب یاقوتی

شراب سفید

شراب زعفرانی

شراب سبز

شراب کشمش

شراب رُژ

سرکه


انواع شراب میوه

 

شراب خربزه

شراب سیب

شراب هلو


طرز تهیه شیره انگور


آبجو


مزه ( Dip )


کوکتل ها ( Cocktail's )


Design By Shiva © 2007